مدیریت؛ دور از چشم استاد

گفتارهایی در مدیریت، سیاستگذاری عمومی و سیاستگذاری صنعتی

مدیریت؛ دور از چشم استاد

گفتارهایی در مدیریت، سیاستگذاری عمومی و سیاستگذاری صنعتی

اداره امور شهری (درسنامه 1: تعاریف اولیه)

شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۵:۳۱ ب.ظ

تعاریف:

تعریف مدیریت:

فرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گیرد.

تعریف شهر:

شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش وارد شده و از نظر بافت سازمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمایی با ویژگی های خاص بوده، به طوری که اکثریت ساکنان آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و فعالیتهای اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردار و کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای ده هزار نفر جمعیت باشد.

تعریف مدیریت شهری:

موفقیت و شکست هر سازمانی در دستیابی به اهداف و انجام وظایفش متکی بر مدیریت است. اگر شهر همچون سازمان در نظر گرفته شود، لازم است در راس آن عنصری که برای برنامه ریزی آینده و اداره امور جاری و رفع مشکلات موجود و آتی قرار گیرد. این عنصر را می توان مدیریت شهر یا مدیریت شهری نامید. در واقع مدیریت شهری تلاش برای هماهنگ کردن و یکپارچه کردن اقدامات بخش عمومی و بخش خصوصی برای چیره شدن بر مسائلی که ساکنان آن شهرها با آن مواجه هستند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۷
رضا پاینده

نظرات  (۱)

سلام 

گاهی گذرمان به باغ نوشته های شما می افتد و با چیدن گلی از این گلستان خرسند می شویم

پاسخ:
سلام استاد
متشکرم، شما لطف دارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی