مدیریت؛ دور از چشم استاد

گفتارهایی در مدیریت، سیاستگذاری عمومی و سیاستگذاری صنعتی

مدیریت؛ دور از چشم استاد

گفتارهایی در مدیریت، سیاستگذاری عمومی و سیاستگذاری صنعتی

تابلو نقاش را ثروتمند کرد
شعر شاعر به چند زبان ترجمه شد
کارگردان جایزه ها را درو کرد...
و هنوز سر همان چهار راه واکس می زند کودکی که بهترین سوژه بود......

این تصویر و جملات بیانگر حقیقت تلخی است که در جامعه علمی کشور رقم می خورد. انگار پژوهشگران و اندیشمندان فراموش کرده ­اند که علمشان باید مشکل­ گشای مسائل جامعه اسلامی باشد. شهید مطهری در کتاب فلسفه و منطق بحث مهمی پیرامون نقش علم در جامعه دارند: " هر علمى که برآوردن نیازهاى لازم جامعه‏ اسلامى‏ موقوف به دانستن آن علم و تخصص و اجتهاد در آن علم باشد بر مسلمین تحصیل آن علم از باب به اصطلاح «مقدمه تهیّئى» واجب و لازم است. توضیح این که اسلام دینى جامع و همه جانبه است، دینى است که تنها به یک سلسله پندها و اندرزهاى اخلاقى و فردى و شخصى اکتفا نکرده است، دینى است جامعه ساز. آنچه که یک جامعه بدان نیازمند است، اسلام آن را به عنوان یک واجب کفایى فرض کرده است. مثلًا جامعه نیازمند به پزشک است، از این رو عمل پزشکى واجب کفایى است، یعنى واجب است به قدر کفایت پزشک وجود داشته باشد، و اگر به‏ قدر کفایت پزشک وجود نداشته باشد، بر همه افراد واجب است که وسیله‏ اى فراهم سازند که افرادى پزشک شوند و این مهم انجام گیرد."[1]

موضوع هر علم و هنری، ارزش آن را مشخص می کند. جالب است بدانید، موضوع علم سیاستگذاری عمومی(Public Policy) شناسایی و حل مسائل عمومی است. در یک بیان ساده، سیاستگذاری عمومی  اتخاذ الگوی عملی پایدار در قبال مسائل عمومی تعریف می­ شود. مسائلی که بدون متولی اند، مسائلی که جامعه را رنج داده و مشکل آفرین شده اند. البته شاید کسی بگوید با این نگاه، سیاستگذاری عمومی ناظر به وضع موجود است. اما اینطور نیست. ما دو نوع تدوین سیاست داریم:

  • سیاست هایی که ناظر به حل مسائل موجود هستند.
  • سیاست هایی که به آرمانها نگاه می کنند. در این سیاست ها، ما لزوما به دنبال حل مسئله نیستیم. بلکه بنا داریم به درجه ای والا و مطلوب دست بیابیم.

همیشه یکی از دغدغه های اصلی من شناسایی مسائل و طبقه بندی آنها بوده است. چرا که شناسایی مسئله اولین و مهمترین گام در حل مسئله است.

در این زمینه چند منبع خوب دیده ام که معرفی می کنم. شما هم اگر منبعی می شناسید، مرقوم بفرمایید.

-        سخنرانی دکتر دانایی فرد با موضوع مسائل مدیریت دولتی ایران در سال 1384

-        کتاب چالش­های مدیریت دولتی ایران، دکتر دانایی فرد

-        مسائل عمومی اقتصاد ایران، به اهتمام دکتر عسگری

در ضمن بد نیست ذیل همین قسمت تصوراتتان پیرامون مساله شناسی، حل مساله، مسائل کشور و طبقه بندی مسائل را نیز ذکر کنید.



[1]  مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏5، 36    

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۲۷
رضا پاینده

نظرات  (۳)

۲۸ بهمن ۹۱ ، ۰۰:۳۶ مصطفی مطلبی

سلام. قبول دارم مسأله شناسی خیلی مهم است؛

ولی حواسمان باشد هر بخشی از علم توانایی شناسایی و حل بخشی از مسائل جامعه را دارد.

یکی از متفکران حرفی زده بود به این مضمون که بچه که بودم می خواستم جهانی را عوض کنم کمی بزرگتر شدم خواستم کشور خود متحول کنم. باز هم بزرگتر شدم به این نتیجه رسیدم که باید شهر خودم را متحول کنم. و خلاصه اینکه الآن پیرمردی سالخورده هستم و هیچکدام از اینها را که نتوانسته ام انجام بدهم هیچ، به این نتیجه رسیده ام که باید به فکر تحول خودم باشم

با آرزوی موفقیت شما

سلام
ممنون
اگرچه ارزش علوم حقیقی به موضوع آن ها و ارزش علوم اعتباری به غایت آن ها، ولی خللی در بحث شما ایجاد نمی شه و همون تعبیر علم در کلام شما ناظر به علوم اعتباری است
ولی جانا سخن از زبان ما می گویی
کسی در این که سیاستگذاری علم(فن!) حل مسئله عمومی(فهم تفکیک عمومی-خصوصی، خود محل بحث است) است، ولی اینکه اولا شناسایی مسئله(با سطح شناسی مناسب، چون برای شناسایی یک مسئله، سطوح مختلف نیازسنجی را می توان دید) در این علم با چه قوت و صحتی است و دوما اینکه حوزه تجویزات این فن در چه حیطه ای است، خیلی محل سوال شخص بنده است
من را متهم نکنید که شما نخواندید و اگه بخوانید متوجه می شوید که جواب و راه حل های این فن علم نما زیاد است؛ چراکه این روشی که شما برای تبیین سیاستگذاری عمومی مطرح می کنید رویکرد استقرایی است، من صحبتم از رویکردهای قیاسی برای فهم سیاستگذاری عمومی است، اساسا با درکی که نسبت به کم فهمی اهالی دارالکفر در توصیف حقایق(که نیازها برخاسته از آن هاست) دارم، خیلی به تجویزات آن ها هم مطمئن نیستم
اما منابع دیگه که به نظرم می رسه:
1- یه سخنرانی آقای دکتر سید مجتبی امامی در جلسات مسئله شناسی انقلاب اسلامی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق داشتند که به نظرم در فضای مورد نظر شما قابل استفاده است و البته بیشتر به نظرم در فضای انتقال خط و مشی ها بود
2- یه کتاب خوب آقای دکتر احد فرامرز قراملکی با اسم اصول و فنون پژوهش در گستره دین پژوهی دارند که بحث خوبی رو در مورد مسئله دارند
باسمه تعالی
بسیار زیبا بود. کاش همه ما واقعا این نکته را در نظر بگیریم و مشکلات مردم و انقلاب مشکلات ما باشد با آنها زندگی کنیم. درد مردم ما را به درد بیاورد و خوشحالی آن ها ما را خوشحال کند. که اگر اینطور شد علم اسلامی شکل می گیرد. علم اسلامی در تخیل شکل نخواهد گرفت. البته منظور من این نیست که بحث های تئوریک را رها کرده و عمل زد شویم. بلکه کمی هم از فضای آکادمیک فاصله بگیریم و درد مردم را حس کنیم.
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی