مدیریت؛ دور از چشم استاد

گفتارهایی در مدیریت، سیاستگذاری عمومی و سیاستگذاری صنعتی

مدیریت؛ دور از چشم استاد

گفتارهایی در مدیریت، سیاستگذاری عمومی و سیاستگذاری صنعتی

انطباق پذیری سیستم

شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۱، ۰۹:۱۹ ب.ظ

شاخص انطباق پذیری یعنی اینکه یک سیستم تا چه حدی می تواند خودش و روابطش را با محیط پیرامون خود تنظیم و هماهنگ نماید.

چند مثال برای تبیین بهتر بحث:

  • اسکیمویی که در قطب زندگی می کند تمام سازوکار های بدنش با هوای سرد منطبق شده است در حالیکه اگر ما به قطب برویم احتمالاً می‌میریم.
  • بدن شخص معتاد یک رابطه با مواد شیمیایی مخدر برقرار می کند و متابولیسم بدنش منطبق‌ بر مواد مخدر می‌شود به همین دلیل ترک اعتیاد نیز یک رابطه تدریجی است که اگر یک دفعه ایجاد گردد چه بسا انسان از بین برود
  • قهرمانی را تصور کنید که از دوران کودکی به دومیدانی مشغول بوده. بعد از انکه تمام زندگی خودش را در این مسیر صرف نموده و حتی از این طریق امرار معاش نموده، بر اثر سانحه ای پای خود را از دست بدهد. انطباق وی با شرایط جدید کار بسیار دشواری است. چرا که رابطه او با پای خودش صرفا یک رابطه عادی نبوده است.
  • در اسلام هم برده داری یک باره حذف نشد چون برده‌داری در اقتصاد آن دوره ریشه دوانده بود و سیستم اقتصادی باید بتواند خودش را ارام ارام منطبق کند و سازوکارهای درونی خود را با آن تغییر دهد.

بحث انطباق پذیری، بحث بسیار مهمی برای حیات یک سیستم نیز هست.  سیستم‌های عالم هر چقدر کاملتر میشوند قدرت انطباق‌ پذیری آنها بالاتر می‌رود مثل سنگ یا نباتات یا حیوانات و در نهایت انسان. انسان بدون شک یکی زا کاملترین سیستمهای انطباق پذیر عالم است البته این بدان معنا نیست که این ویژگی قابلیت بهبود و تضعیف ندارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۹/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی